Edsbyn Inredningar

Marknadsför din sida också

Mediciners vara eller icke vara

En stor nackdel med UC är verkligen att det inte finns mediciner som hjälper. Anledningen till detta är ju främst att läkarna inte vet vad de beror på att tarmen inte fungerar. Den angriper sig själv, säger de. Logiskt, nej. Man känner sig som en försöksråtta, vi testar lite här & vi testar lite där. Ingenting botar, utan det enda som möjligtvis sker är att symtomen lindras. Sen finns det människor som blir "friska", av mediciner, dieter eller vad som. Jag tror det finns lika många svar till varför man är symtomfri, till varför man inte är det. Allt funkar helt enkelt inte på alla.

Min egna sjuksköterska föreslog ju nu att jag skulle börja med en ny medicin, Imurel. Den ges till personer som är transplanterade, för att sänka immunförsvaret. Jag skulle bli infektionskänslig, absolut inte utsätta mig för någon med vattkoppor/ bältros, blodplättarna kunde försvinna osv osv. Blodprover skulle tas varje vecka, och jag skulle ha stor risk för att utveckla cancer.
Vilken bra medicin, eller hur?
Jag hämtade ut medicinen, och jag fick hem extra papper på alla biverkningar och vad jag skulle göra om de kom. Det här kändes INTE bra. Att välja mellan pest o kolera. Jag har lagt medicinen på hyllan sålänge, och kör en ny kur med min andra medicin. Jag måste ju ändå se biverkningarna i realitet till min vardag- med tre barn kanske inte mer infektionskänslig det bästa är att bli för mig. Killarna kommer gå igenom massa med sjukdomar de första åren, för att utveckla immunförsvaret och ska jag bli sjuk varje gång har de ingen mamma närvarande snart.
Nu håller jag tummarna att mina prover visar att jag är lite bättre nästa vecka. Jag känner mig lite bättre. Sen äter jag förvisso kortison upptill de andra två medicinerna ( Zalasyporin & kur Pred-klysma ), och kortison är en falsk djävel. Den botar inget, men tar bort symtomen. Men ibland behöver jag verkligen ett andrum från reumatismvärken och smärtorna i mage/tarm, och då hjälper kortisonen ganska bra. Imurel skulle väl hjälpa likvärdigt, fast inte ta bort ledvärk, men man ska äta den under många år. Nej tack.

Jag ska boka ett möta med min läkare, och se om vi kan hitta på något bättre. Har fått tips här om något man ger på sjukhuset.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Jag tjatar vidare om Remicade. Imurel hjälpte inte mig så bra, men du ska inte vara så rädd för den. Jag tog den till och med under graviditet. Märkte aldrig av infektionskänsligheten. (Och mitt barn är friskt) Men nu behöver jag som sagt varken kortison eller imurel efs jag har Remicade. Den sägs i och för sig också göra en extra infektionskänslig, men det har jag aldrig märkt av. Lycka till!

2011-03-30 @ 16:13:54
Postat av: "Lina"

Jag äter Imurel, eller azatioprin som den också kan heta. I början behövde man kolla ofta med blodprover så man inte var känslig mot den, men det behöver man bara göra de första veckorna. Och jag är riktigt nöjd med den medicinen. Efter man ätit den i ca 3 månader så hjälper den verkligen, i alla fall i mitt fall. Så om du frågar mig så rekommenderar jag den verkligen! Har aldrig känt någon biverkning eller något, förutom att jag är noga med solskyddsfaktor när jag är ute i solen, det är allt :)

2011-03-30 @ 19:25:28
URL: http://levermittliv.blogspot.com/
Postat av: Hannes

http://www.lagerhorn.com/pdf/uc_bok_annika_lagerhorn.pdf



Väldigt intressant läsning, som kan vara till stor hjälp när primärvården inte riktigt räcker till. Vilket den ju inte gör när det gäller UC..

2011-04-01 @ 00:22:26
Postat av: Amanda - en blogg om bl a självförtroende/självkäns

Har du ulcerös kolit? :(

Jag oxå....

2011-05-04 @ 17:57:07
URL: http://skagis.blogg.se/
Postat av: Manda

Jag har levt med Ulccerös Kolit i över två år och har varit ganska sjuk och är inte bra ännu. Jag hade precis samma tanker när jag stog för faktumet att Imurel och jag var så arg över att jag skulle få välja mellan pest eller kolera. Sen visade det sig att jag inte tålde Imurel och fick gå över till cellgifter istället... Men de hjälper inte så bra så nu är jag på utredning om att få dropp istället...

2011-05-15 @ 15:14:29
Postat av: Anna

Jag hittade percis in till din blogg och såg att du var osäker på Imurel, det var jag med i början.. Men har haft den sedan januari och måste säga att trots att man får få och lämna blodprov ofta så är det värt det. Har mått mycket bättre än innan och känner knappt av att jag är mer känslig för basilusker :) Jobbar på dagis så jag utsätts för sjukdommar väldigt ofta och väldigt nära (kan ju tillägga att jag vanligtvis inte har någont vidare immunförsvar, så trodde jag skulle vara sjuk hela tiden) Men mitt råd till dig är att testa, du är ju fri att sluta med medicinen :)

2011-08-07 @ 22:44:03
Postat av: Anna*

jag har också uc, eller chrone( läkarna har inte bestämt sig än). jag har ätit imurel i snart ett år och de funkar bra, har inte märkt av de dåliga imunförsvaret dom pratar om och magen funkar relativt bra nu. är inte jätteglad för alla mediciner, men vad ska man göra!? dom håller ju bra koll på en iaf;)

2011-10-26 @ 20:41:39
Postat av: Mia Linnros

Hej! Lästa just ditt inlägg om den nya medicinen. Jag har UC sen 25 år o mår förhållandevis bra (skov just nu) brukar typ bara ha ett skov om året,nu för tiden. Tycker den medicin du fått låter konstig,har du ätit Asacol någon gg? Dom 2 medicinerna du använder nu fungerade INTE på mig. Tycker du ska kolla med din läkare om ASACOL.. jag äter 2 om dagen a 800mg. vet inte om detta kan hjälpa dig,men hoppas på ett bättre UC liv till dig. Ska oxå till lägga att jag oxå har IBS. :0)

2012-02-03 @ 09:34:14
Postat av: Karin

Imurel är den vanligaste medicinen som man behandlar mag-och tarm sjukdomar med, så rädd behöver du inte vara. Om det hjälper så är det ju bara toppen. Själv tålde jag inte den precis som med alla andra mediciner. Om jag varit du hade jag lätt provat det!

2012-03-16 @ 12:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0