Edsbyn Inredningar

Marknadsför din sida också

LCHF?

Jag hade mer elr mindre beslutat mig för att drastiskt dra ner på godiset efter nyår. Inget löfte, men en önskan. Sockerberoendet har bara blivit större o större, och det kan vara allt annat än bra.. Min tarm vill inte alls må bra, och funderingen har vuxit ett tag, kan sockret påverka? Nu tänker ni säkert, snart kan hon inte äta nåt. Men, att utesluta socker kan väl ändå enbart vara positivt. Några vänner har med gott resultat testat LCHF, de mår bättre, mera ork & kilona har rasat. Nu är inte min främsta anledning vikten, även om några gärna får försvinna såklart.. Jag har läst lite om LCHF & Ulcerös Kolit, och det verkar som en del har blivit helt friska av denna "diet". Jag vill kanske inte kalla det diet- utan bara ett sätt att äta. Precis som att en del alltid äter pasta till lunch, äldre alltid äter potatis, mina föräldrar alltid äter mackor till kvällsmat osv.

LCHF är en striktare variant av GI- där man tillåts att äta lite kolhydrater, ex quinoa osv. LCHF betyder Low Carb High Fat, vilket är en "metod" som håller en mättare. Passar mig alltså, som är konstant hungrig. Det som händer är att kroppen efter ett tag använder fettet som energi, istället för kolhydraterna/sockret. Man är jämnare mätt, och det har tydligen en massa fördelar.

Nu har jag försökt att äta så i 4 dagar, och jag MÅR SKIT! Man har tydligen en omställningsperiod, när skiten ska lämna kroppen, och att den ska ställa om sig att använda fettet istället. Sen är det svårt rent mentalt- att äta sånt man försökt undvika hela livet, grädde, fett osv är en utmaning. Hjärnan skriker NEJ! Konstigt att den inte gör det med socker va? Men, socker är ju en drog.. Jag har ont som satan i lederna, mår illa, huvudvärk o allmänt nedstämd. Men jag ger det en chans, tänker INTE ge upp så lätt!

Vad äter jag då? Ganska gott faktiskt. Bacon, ägg, grädde, bönor, broccoli, sallad, kyckling, kött, fisk, nötter, avocado, skinka, hårdost. Och så får man unna sig en bit mörk choklad med, 86% till kaffet:-) Utesluter alltså ris, quinoa, havregryn & frukt från min ordninarie kost. Det är inte så svårt för mig att äta såhär, det är bara lite striktare än hur jag ätit senaste åren, iom min gluten/laktos intolerans. Pasta & bröd äter jag ju inte normalt. Man ska undvika allt med E-nr, alltså tillsatser som finns i nästan all färdigmat. Känns oerhört klokt måste jag säga.

Vi får väl se. Kanske håller en vecka. Ska försöka hitta några spännande recept på efterrätter som man kan äta. Man kan göra mycket på grädde & nötter.
Återkommer kring detta, ska bli intressant o se hur jag reagerar på koständringen.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Prata med Ina!! Hon o Tomas äter enligt LCHF så Ina kan ge massa tips på mat osv. Och jo, hon går ner i vikt av det :-)



Som ett tillägg kan man också säga att LCHF "botar" typ 2-diabetiker. Tydligen tyckte man att det var himla big business. Själv förstår jag inte varför det är så himla fantastiskt; äter du inga kolhydrater behöver du ju inte tillföra insulin till kroppen eftersom det inte finns några kolhydrater för insulinet att bryta ner. Krävs väl nget geni för att lista ut direkt...

2011-01-05 @ 13:23:26
URL: http://hannaedarp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0