Edsbyn Inredningar

Marknadsför din sida också

Kunglig tvillingfödsel

Nu är de ju som så att jag inte direkt kastar mig över kungliga händelser, följer royaliteterna i deras egna tidningar, kan alla kungligheters namn osv- men lite faschinerad är jag nog allt. Jag tycker om att vi har ett kungahus i Sverige, för det är lite lagom osvenskt egentligen. Att vara "förmer" än andra, glitter & glamour, stora slott o såntdäringa, nä, de är inget för oss svenskar, i i landet lagom. Alltid neutralt. Såklart var ju 2010´års händelse bröllopet, och att vår kronprinsessa tagit en man av folket. (?) Är han folket personifierad? Vältalad, framgångsrik, utan skelett i garderoben  och luuuuugnet själv. Ja- ni hör ju, en äkta svensk.. Sen är de väl med kungahuset som så, äkta svenskhet- de är rätt mö skit innanför dörrarna, men akta er för att visa de utåt. Men jag väljer att tro på prinsess-sagorna. Men nog om detta, de var ju inte alls detta jag skulle skriva om.

Kronprinsparet av Danmark har ju fått tvillingar! Detta är ingen nyhet, för deras kille o tjej kom ju 6;e jan. Men nu finns det bild på de små på Aftonbladet. Och vips- Martina är extra intresserad av kungligheter! Undra varför.. Det jag egentligen fastnade för i denna artikel var alla kommentarerna under. Så SVENSKT! Gömma sig bakom en påhittad signatur ( påtal om de där bakom stängda dörrar.. ) o skriva en massa skit o okunskap. Nu var de inte så mycket skit denna gång, men de verkar finnas de som har de till sin hobby att skriva dumma kommentarer till alla inlägg. Men okunskapen? Visst, jag kunde inte mycket om tvillingar innan jag blev gravid, men ändå? Frågan;
"Hur kan dom vara tvillingar om dom är en kille och en tjej? Det är ju bara barn av samma kön som räknas som tvillingar. Eller hur?"
Eh? Sen var de frågan om varför alla kändisar verkar föda tvillingar ( ja, jag vet, de är inte lätt att tillhöra den kända skaran, haha), diskussioner kring ärftligheten, svar från någon- joooooo, man ärver de från pappans sida! Frågorna kring om de var en naturlig graviditet såklart, osv. Just det sista har jag faktiskt varit förvånad över att jag inte fått fler frågor kring- om de är så att mina kom naturligt, eller om de var med hjälp. Säkert tänker flera såhär, de har barn innan= då har man inte svårt att få barn. Och så vill man inte fråga, eller så undrar man helt enkelt inte. Bara för att man har ett barn sedan innan finns de ju inget som säger att andra gången är lättare, eller för den delen att första gången var på naturlig väg. Men, för er som inte vet, ja, de kom utan hjälp.
Några andra saker då;

*Såklart är barnen tvillingar, även om de är olika kön- men när de är en kille & en tjej är det alltid tvåäggs-tvillingar.

*Att fler kändisar får tvillingar är säkert av samma anledning som resten av världens ökade tvillingfödsel. Mammorna är äldre, och efter 30 års ålder släpper man fler o fler ägg per menstruation= större chans att få två. ( jaja- jag VET! ) 2006 var 3.2% av alla barn som föddes twins. IVF är såklart en anledning med.

*Arvet då? På mammans sida är de genetiskt att få tvåäggs, alltså att kvinnan släpper flera ägg. Enäggstvillingmamma har dubbelt så stor chans att få tvillingar, men en pappa kan inte påverka sin kvinna att de blir två- däremot kan generna följa med över till hans dotter. Vi ar inga andra tvillingar i släkten, så kanske kanske åldern påverkade oss..

*När två ägg blir befruktade av två spermier blir det tvåäggstvillingar. I dessa fall får tvillingarna olika arvsmassa genom att olika ägg från modern smälter ihop med olika spermier från fadern. Tvåäggstvillingar är i princip inte mer lika varandra än vanliga syskon.

*Enäggstvillingar blir det när en spermie befruktat ett ägg och detta ägg senare delar sig. De två fostren, som då blir resultatet, får identiskt lika arvsmassa och blir mycket lika varandra. Sen är de inte en människa- de är två olika individer precis som alla andra syskon och kan utvecklas i olika fart. Och det gäller tvåäggs med såklart, något de får leva med tyvärr är jämförelsen mellan varandra, som säkert kan vara jobbig. Man får tänka på att barnen hör & förstår, att få höra att man är senare/ mindre/ talar sämre osv kan ju omöjligt vara bra. Sen påverkar barnen varandra, om den ene säger ett ord fel säger säkert den andre det fel med, för de härmar ju varandra. Att låta barnen vara ensamma med andra ibland är viktigt, men ack så svårt har jag märkt..

*Generellt brukar man säga att i Sverige är cirka 30% av alla tvillingar som föds enäggs och 70% tvåäggs. Ökande genomsnittsålder hos kvinnan när hon föder barn ökar dock också andelen tvåäggstvillingar.


*Man kan inte veta 100% om det är enäggs eller 2 äggs när det är samkönade barn, om man inte gör vävnadsprov. Men en del saker under graviditeten ( skiljeväggar, fostersäckar o moderkakan ex) kan hänvisa åt hur de är. Vi är ganska säkra på att vi har tvåäggskillar.

Vill ni veta mer? Tvillingklubben.se



Kronprisbarnen, bild Aftonbladet.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Förmodligen bland det roligaste jag läst på Aftonbladet. Sverige är fullt av idioter...

2011-01-16 @ 16:20:03
URL: http://hannaedarp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0