Edsbyn Inredningar

Marknadsför din sida också

Ulcerös kolit

Min tanke var ju att det här skulle bli en rolig blogg. Men så som namnet på bloggen vittnar om är det en del kaos i mitt liv. Inte stök i hemmet, utan allt runtomkring.
Min sjukdom Ulcerös kolit tillhör den kategorin. Jag drabbades i juni 2008, och det tog ett tag innan jag fick diagnos. Eller rättare sagt, innan jag träffade rätt doktor som direkt visste vad det var för fel. Det är en sjukdom som idag är relativt vanlig, men det läggs lite anslag till forskning. Som min läkare Otto sa vid en föreläsning; " alla vi läkare har rang, hjärt och hjärnläkare står högt. Bajsläkare står inte på topp". Vilket innebär att de inte får pengar till forskning.
Under helgen som gått har jag fått ett skov, alltså en period där sjukdomen är mer aktiv. Fruktansvärda smärtor och en tarm som inte funkar alls. Vet inte än om jag skall använda mig av bajshumorn här. 

Jag har varit ganska bra under en period nu, känt av värkande leder mest. Den här smärtan som är nu är inge rolig. Jag har även IBS, Colon Irritabele, som även min mamma har. Jag har lyckats få den under ganska bra kontroll sen jag ändrat kost ordentligt. Inget gluten och inga mjölkprodukter. Lite ost ibland.
Den största oron är såklart vad som händer med mig och bebisarna nu under graviditeten. Det kan vara svårt att öka i vikt ( som jag kanske inte är sååå orolig för, egentligen, sålänge de inte är farligt.. ) Har tappat 1.5 kilo under helgen.

Här följer lite fakta;

Ulcerös kolit (blödande tjocktarmskatarr)

Ulcerös kolit är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom som orsakar sår i tjocktarmens slemhinna. Inflammationen kan sprida sig från ändtarmen och uppåt tjocktarmen. Orsaken är okänd men sjukdomen är delvis ärftlig. Om du misstänker att du har ulcerös kolit, kontakta din vårdcentral. Sjukdomen behandlas i första hand med läkemedel. Vissa svårare fall kräver operation.

Ulcerös kolit är en kronisk sjukdom, vilket betyder att man har den hela livet, men inte att man har besvär hela livet. Symtomen kommer och går i perioder, i så kallade skov. Sjukdomsförloppet ser olika ut – en del får bara några attacker under hela livet medan andra får återkommande besvär. Man kan vara helt fri från besvär i långa perioder. De flesta som får ulcerös kolit kan fortsätta att leva ett vanligt, aktivt liv.

Sjukdomen påminner om Crohns sjukdom, som också är en inflammatorisk tarmsjukdom. Crohns sjukdom drabbar både tunn- och tjocktarmen. Ulcerös kolit drabbar ändtarmen och tjocktarmen och orsakar sår i tjocktarmens slemhinna. Inflammationen kan sprida sig till hela tjocktarmen eller vara begränsad till delar av den. Ulcerös kolit kan leda till cancer i tjocktarmen.

Orsaken till sjukdomen är ännu okänd, men man vet att den delvis är ärftlig.

Varje år drabbas cirka 500 till 1 000 personer i Sverige av ulcerös kolit. Sjukdomen drabbar framför allt yngre personer och brukar märkas första gången i 15–30-årsåldern.

Symtom

Symtomen utvecklas vanligen gradvis men kan även komma plötsligt. Några vanliga symtom är:

  • diarré med blod och slem i avföringen
  • smärtor i nedre vänstra delen av magen som kan försvinna vid tarmtömning
  • försämrad matlust
  • eventuellt viktnedgång
  • ledvärk, inflammerade leder

Kommentarer
Postat av: Milla

Usch ,, Min mamma har den sjukdomen o har haft sen jag föddes . Hon mår idag relativt bra , men gjorde en OP -92 för att komma hit .. Ta hand om dig o du vet ju vart jag finns ... Kramiz

2010-03-09 @ 12:51:30
Postat av: Bloggarinnan

Som tur är har nog forskningen gått framåt, lite grann iaf, på 30 år.. än är min sjukdom rätt "lugn"- hade kunnat vara väldigt mycket värre!

Absolut, o jag saknar dig med som du skrev!

Kram kram

2010-03-09 @ 13:29:12
URL: http://martinaskaos.blogg.se/
Postat av: Åsa

Hej! Jag hittade hit sedan Hanna länkade till dig (det är jag som är Signes ex-matte). Jag känner dig inte, men måste säga att jag ändå beundrar dig för att du klarar av att "ha ett liv" med familj och vänner, trots den jobbiga sjukdomen du har. Hade aldrig hört talats om Ulcerös kolit innan, så det stämmer nog som du skriver, att det inte är många som vet vad sjukdomen innebär. Hoppas att du får många "lugna" perioder utan smärta framöver!

2011-08-16 @ 21:30:56
URL: http://minalivstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0