Edsbyn Inredningar

Marknadsför din sida också

Ombyggnadsplanering

Inför bebisarnas ankomst har vi planerat att bygga om övervåningen. Vi får inte plats med 2 spjälsängar i vårt sovrum, och de behöver ju ett eget rum så småningom. Tur att man har en händig karl. O en snäll pappa som lovat att hjälpa till.

Ritningplaneringen har pågåttt länge, det är små utrymmen och det är viktigt att utnyttja varenda millimeter. Igår tejpade jag golven utefer hur de nya väggarna skall vara- för att kontrollera mått så att sängar osv verkligen får plats. Några små korrigeringar senare kunde jag ändå ana att de nog kommer att funka. Niklas och jag diskuterade sen lite mer, och han kom med några bra förslag som löste en del problem. Ett av problemen var hans blivande garderob ( barnens sålänge ), det blir taight som attan. Så den struntar vi i sålänge kom vi fram till- men då kom jag på iden att ta en del av trapp-utrymmet och bygga ett nytt litet golv där. Det kommer bli mycket bättre. Det är väl 1m2 eller nåt, men ack så viktig..

Sen diskuterade vi lösningarna med garderoberna som skall vara mellan barnens rum. Vi har befintliga som vi skall bygga in i väggen. Dels för att utnyttja den ytan som faktiskt väggen tar, och för att twinsen behöver större rum är Filippa och då är de bättre deras garderober går in i hennes rum. Vi har ( pappas upptäckt ) kommit på att de inte gick att göra riktigt som jag tänkt, då vi har takluckan till vinden i Filippas nuvarande rum. Igår hittade jag lösningen. Filippa skall få vårat rum! Och en liten ångestgrej försvann iom detta- vår fina tapet kommer hon behålla. Så många flugor i den smällen, mindre jobb, finare rum, större yta för alla barnen och en överlycklig Filippa- de är klart hon ville ha vårt sovrum!
Nu är de lite möbleringsplanering som gäller.

Sen iom att det faktiskt är en övervåning med snedtak och många vinklar får vi ta det lite som de kommer, får räkna med att de kommer att bli förändringar under byggets gång. Men desstu mer välplanerat det är desstu fortare lär de gå. Jag är inte mycket för att vi börjar bygga på måffå och det inte är genomtänkt. Det är inte lätt att ångra sig. Att planera in utrymmen och el osv är ju viktigt för att slutresultatet skall bli bra. Precis som allt underarbete.

Nu skall de väl hittas tid & ekonomi till det med. Också där hjälper planering, bra kontakter osv. Tack Marie skall tilläggas för mattan, inga kalla fossingar för bebisar o oss i sovrummet.

Skall se till att fota före o efter-bilder ordentligt nu. Om inte annat är de bra vid en ev försäljning att ha detta.

Men. Först skall de byggas staket ute mellan oss o grannarna. Jag är ju så otålig bara, vill börja igår.. Hm, den genen har jag fått av mamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0